Träningscykel

Träningscyklar är perfekta för alla som vill förbättra konditionen, öka sin hälsa eller gå ned i vikt, eftersom man med hjälp av träningscyklar kan träna på ett effektivt, men ändå säkert och skonsamt sätt. Om detta är något även du vill prova på, kommer här en kort guide till att träna med träningscyklar som vi hoppas ska vara till hjälp:

 

Var försiktig i början

Då finns nämligen alltid en risk för att man överanstränger sig och tar i för mycket, vilket i värsta fall kan leda till skador. Därför bör man alltid vara försiktig i början, vilket även innebär att man bör värma upp lite och stretcha efter att man tränat. Det kan även vara vettigt att hålla träningspassen korta till en början, tills man vant sig vid denna träningsform.

Träna regelbundet

Detta är jätteviktigt, för annars är det mycket svårt att göra framsteg. En del tror att det är bäst att träna jättelänge åt gången, men bara en eller två gånger i veckan, men så är det verkligen inte! Istället är det bättre att planera in kortare träningspass, men mer ofta. 3 gånger i veckan är ett minimum, men 4 eller 5 gånger i veckan är ännu bättre. Dock måste kroppen få återhämta sig, så du bör inte träna varje dag, utan 5 gånger i veckan är max, menar man på träningscykel.com.

Använd dig gärna av träningsprogrammen på din träningscykel

Detta gör det lättare att träna på ett så effektivt sätt som möjligt, om man tycker att detta är svårt. De flesta träningscyklar har någon form av träningsprogram som man kan använda sig av, med olika namn, som t.ex. ett program för viktnedgång. Välj därför det du tycker verkar lämpligast för just dina behov och se vad du tycker!

 

Överväg att ladda ned ett träningsprogram via nätet

Detta är ett bra alternativ om din träningscykel inte har några träningsprogram eller om du inte gillar dem av någon anledning. Det finns nämligen många bra träningsprogram på nätet som kan hjälpa dig komma i form också, så att leta upp dessa med hjälp av sökmotorer är också ett bra alternativ.