Studsmatta

Väldigt många som tränar gör det helt eller delvis för att gå ned i vikt, så det är fullt förståeligt att många är intresserade av om de nya träningsformer som ploppar upp idag kan hjälpa en med detta. Ett sådant exempel är studsmattor, som ju börjat användas i allt större utsträckning för träningsändamål också, så det finns förmodligen en del där ute som undrar över om även studsmattor kan hjälpa en att gå ned i vikt.

Om du också funderat på detta och gillar att studsa på studsmattor är den goda nyheten att detta är möjligt, för att studsa på en studsmatta bränner faktiskt en hel del kalorier. Vi kan inte tala om för dig exakt hur många kalorier just du kommer att bränna om du börjar studsa, då detta är beroende på många olika faktorer, som din vikt och mycket annat, men det bränner ungefär dubbelt så många kalorier som att gå, som en grundregel.

Viktigt med regelbundenhet när det kommer till att studsa studsmatta

Det allra viktigaste om det är just viktnedgång som är av intresse är dock att man inte studsar under allt för korta perioder. Utan att man håller varje studspass minst 20 minuter långt, och gärna ökar längden när det är möjligt och man orkar med det. Samt att man gör detta till en vana. Regelbundenhet är nämligen av yttersta vikt i sammanhanget, så se till att studsa flera gånger i veckan, ca. 150 till 160 minuter totalt under en veckas gång.

Enligt Letsbuyit får man inte heller glömma att utöver viktnedgång så har studsning även många andra, separata hälsofördelar, som exempelvis:

  • Att det förbättrar ämnesomsättningen om man ägnar sig åt detta regelbundet
  • Att man får bättre blodcirkulation
  • Att skelett och ben förstärks
  • Att även lederna förstärks, samtidigt som motionsformen är skonsam för lederna
  • Att balanssinnet förbättras